ABCDar la Pata Rât

„Educația este cea mai puternică armă pe care o poți folosi pentru a schimba lumea.” (Nelson Mandela)

„Am 7 ani. Nu mai sunt așa de mic. Cred ca aș fi curios să știu cum să citesc o poveste, nu doar să o aud de la unii alții pe stradă. Cred că aș vrea să știu să număr mai mult decât până la 10 și poate mi-ar plăcea să știu să număr și în ordine. Poate aș fi în stare într-o zi, să scriu eu însumi o poveste. Cred că mi-ar plăcea să învăț despre țări și mări, mai mult decât să știu pe de rost fiecare colțișor al dealului nostru plin de gunoi, pe care mă joc eu de obicei.”

De ce nu sunt acești copii în școală?

În comunitatea de romi care trăiesc în cartierul „Dallas” din Pata Rât (cartier - satelit al rampei de gunoi), se estimează că trăiesc aproximativ 1400 de romi, dintre care aproape 50% sunt copii.

Sursa lor principală de venit constă din reciclarea materialelor refolosibile, adunate de pe rampa de gunoi a Clujului. Această muncă presupune multă oboseală, multe ore petrecute pe rampa de gunoi și, de cele mai multe ori, ajutorul copiilor care, la rândul lor, caută prin gunoi cot la cot cu părinții .

Astfel, motivele pentru care copiii din Pata Rât nu ajung să frecventeze școala sunt multe: sărăcie și condiții de trai insalubre (lipsa apei, a hranei corespunzătoare, a îmbrăcămintei, a încălțămintei), lipsa unei școli în mijlocul comunității lor și, cel mai important, lipsa de educație a părinților, care nu au cum să transmită mai departe dorința de a învăța, de a fi educat, dacă la rândul lor nu au avut-o.

De ce e importantă pentru noi educația acestor copii?

Acești copii au același potențial ca și alți copii din lumea aceasta. Dacă acest potențial nu este folosit la vremea potrivită, recuperarea e mult mai grea și puțin probabilă. E important ca și acești copii să nu piardă timpul prețios în care ei pot acumula cel mai mult din punct de vedere intelectual.

Un alt motiv este faptul că, din lipsa preocupării pentru ceva educativ, acești copii ajung de multe ori să își umple timpul făcând lucruri ’rele’, după cum le-am eticheta noi, adulții. Energia lor de copii trebuie canalizată înspre ceva constructiv.

Viitorul unui copil începe să se contureze începând vârsta de 7-12 ani. Dacă nu au intrat în școală la timp, cu greu o vor mai face după ce trec de vârsta de 10 ani, când adulții au alte așteptări de la ei, respectiv când nu se mai interesează nimeni ca acești copii să fie integrați în școală.

ABCDar la Pata Rât este un proiect educațional pentru copiii romi din Pata Rât.

Scopul proiectului este de a pregăti copiii romi care au abandonat școala sau nu au frecventat-o niciodată, în vederea reintegrării școlare a acestora.

Proiectul a început la inițiativa unui membru al Fundației Creștine de Ajutorare în 2013, anul pilot pentru acest proiect.

Totul a pornit de la o întrebare și un răspuns:
- „Salut, ce faci?” a întrebat colega noastră psiholog.
- „Bine, stau, a răspuns copilul din Pata Rât.

Ceva nu era în regulă cu această imagine - un copil care în acel moment al zilei ar fi trebuit să fie în școală, să învețe, să se dezvolte din toate punctele de vedere, e pe stradă și „stă”.

Despre ce e vorba în proiect?

Prin acest proiect, încercăm să îi învățăm pe copii noțiuni de bază din diferite domenii educaționale:

  • alfabetizare și exerciții de gramatică
  • învățarea cifrelor, respectiv a noțiunilor elementare de calcul matematic
  • noțiuni elementare de igienă personală
  • noțiuni elementare de bune maniere și conduită socială
  • noțiuni elementare despre diferite meserii

Copiii sunt implicați în acest proiect până la vârsta de 11, 12 ani, pentru ca mai apoi să fie înscriși în programul școlar A doua șansă, unde vor putea să își finalizeze studiile.

Cine sunt beneficiarii proiectului?

Beneficiarii proiectului sunt copii din Pata Rât, comunitatea Dallas și care:

  • au vârste cuprinse între 7-11 ani
  • nu au fost niciodată înscriși la școală
  • nu au frecventat școala și/sau au abandonat-o
  • provin din familii sărace, dezorganizate, familii cu părinți needucați (analfabeți), familii numeroase, familii cu probleme de violență, consum de alcool etc.